Julian Arden Julian Arden
1307
BLOG

Jurij Wizbor: "a my w niebo ślem rakiety!"

Julian Arden Julian Arden Kultura Obserwuj notkę 4

Rosyjski bard, poeta, aktor, alpinista i człowiek wielu profesji Jurij Wizbor znany jest w Polsce tylko z jednej piosenki. Piosenka ta, pod oryginalnym tytułem "Opowieść technologa Pietuchowa", przypisywana jest zwykle Wysockiemu, a do kategorii "no diament, no istny cud" przeniósł ją swoim talentem Jacek Kaczmarski. Przez co stała się już zupełnie nierozpoznawalna.

Oto ona w oryginale:

Ale to tylko drobny przykład twórczości Wizbora. Rosjanie uważają go za ojca ich piosenki  turystycznej, bardzo prywatnej i poetyckiej, niezbyt lubianej przez władze radzieckie, którym nieszczególnie pasowało, że ktoś tam sobie prywatnie mamrotał z gitarą. Wizbor, autor setek piosenek, dorobił sie przez całe życie tylko dwóch płyt długogrających. Co prawda chyba też o to niezbyt zabiegał, jak już powiedziałem, był człwoiekiem zajętym. Ze znanych mi utworów Wizbora szczególnie poruszająca wydaje mi się piosenka Перевал (Przełęcz). Na znalazłem jej w autorskim wykonaniu, wybrałem więc takie, w którym jest najwięcej wdzięku:

Jurija Wizbora można też zobaczyć w znanym w Polsce filmie "Dworzec Białoruski"

Raczej bezlitosny, ale w miarę uprzejmy. Od czasu, gdy cisnąłem w brata kielichem, wiele się zmieniło.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura